Het waterfilter van de koffiemachine werkt niet - machine ontluchten

17 December 2021
Dirk Jan
Dirk Jan
Eigenaar
Een veel gehoorde opmerking bij onze klantenservice is dat de machine niet werkt op het moment dat er een nieuw waterfilter geplaatst is. In dit filmpje leg ik je uit hoe je dit probleem kan verhelpen! In het kort komt deze storing omdat er lucht in de waterleiding is gekomen. Dit komt doordat het waterfilter niet voldoende is volgezogen met water voordat deze in de tank geplaatst is.

In het kort komt deze storing omdat er lucht in de waterleiding is gekomen. Dit komt doordat het waterfilter niet voldoende is volgezogen met water voordat deze in de tank geplaatst is.

 

  • Stap 1: Filter verwijderen en machine ontluchten

Allereerst is het belangrijk om de machine uit de storing te halen. Ik verwijder daarom het filter uit de watertank en de machine even uit- en aan. Vervolgens ontlucht ik de machine door via het stoompijpje een kopje water af te tappen.

 

  • Stap 2: Filter voorbereiden

Het waterfilter kan weer in de machine geplaatst worden maar niet voordat ik deze eerst goed ondersteboven onder de kraan heb gehouden of in een schaal water zodat de lucht uit het filter gaat en deze helemaal vol met water zuigt. Doe dit ongeveer 30 seconden.

 

  • Stap 3: Opnieuw plaatsen

Zet de machine aan als deze nog niet aan stond en plaats het filter in de tank. Het is belangrijk om het filter te plaatsen als de machine al aanstaat. Tap opnieuw een kopje water via het stoompijpje af zodat eventuele koolstof deeltjes uit het filter niet in je koffie komen (dit kan het water soms een zwarte gloed geven).